Lepas Ini Saya Tak Perlu Lagi Beli Sos Keropok. Rupa-rupanya Senang Saja Nak Buat...

25 January 2018

Dua (2) minggu lepas, saya hadiri kuliyah dhuha oleh Ustazah Norhafizah anjuran Masjid Ar-Ridhuan Ulu Kelang dan terbeli keropok lekor yang dijual di perkarangan masjid.

Selalunya, saya akan beli sos extra kerana sos yang dibekalkan agak sedikit untuk penggemar keropok lekor seperti saya. Jadi, dengan penuh sopan, saya minta dengan sos lebih dengan kakak yang menjual keropok memandangkan tiada sos dalam botol dijual berasingan.

Sedih sekali bila kakak tu cakap sos yang ada cukup-cukup je dengan bungkusan keropok yang dia ada.

Dan, sejak dari hari itu saya berazam saya nak buat sendiri je sos keropok yang kaw!

Selepas 2 minggu, akhirnya...



Resipi Sos Keropok Lekor Yang Telah Saya Cuba
Rating: 

4 cawan air
2 sudu besar sos ikan
3 sudu besar gula perang (saya guna gula putih biasa)
2 sudu besar asam jawa, dicampur dengan 1 cawan air - buang biji dan tapis
1 cawan chili flakes (saya guna segenggam penuh cili kering supaya lebih pedas - blend)
100 gm gula melaka
Secubit garam

Optional:
4 biji bawang putih
sedikit sos tiram (saya tak masukkan, takut rasa jadi pelik)
sedikit cuka (saya tak masukkan kerana rasa masam asam jawa sudah memadai)

1. Reneh kesemua campuran di atas selama 20-30 minit.
2. Untuk memekatkan sos, masukkan bancuhan 1 sudu besar tepung jagung dengan 2 sudu besar air.
3. Biarkan seketika sambil kacau. Tutup api.

Sumber resipi: Internet



Post a Comment

Latest Instagrams

© Afiya. Design by FCD.