Bagaimana Menangani Situasi Apabila Anak Demam?

21 July 2020








ANAK SAYA TIBA2 DEMAM PANAS..HELP ME!!
***********************************************



First skali jangan panic..tarik nafas..ikut langkah macam kat bawah ni:

1. Ambil air suam..titiskan *lemon* untuk mengurangkan SUHU BADAN anak..air suam membantu untuk membuka pori2 anak untuk mengeluarkan lebih peluh..tuam di bahagian ketiak dan celah peha sentiasa basahkan badan dan kepala anak.

2. Gunakan *peppermint* dan sapukan pada tapak kaki anak dan tulang belakang anak..sentiasa bersedia dengan CARRIER OIL bersama anda kerana minyak agak panas.. peppermint essential oil berfungsi untuk menurunkan suhu anak sbb pappermint ni bersifat cooling

3. Selang 2 min sapukan pula *frankincense* eo untuk meningkatkan immune anak

4. Sentiasa DIFFUSE #oregano eo atau #thieves eo untuk membantu membunuh kuman di persekitaran.. sapukan juga di bahagian tapak kaki anak.. Sekiranya ank x beberapa selesa bole diffuse/sapu *lavender* utk beri ketenangan dan tidur lena.

5. Periksa di bahagian belakang leher sekiranya kelenjar bengkak menandakan terdapat jangkitan samada virus atau bakteria.. sapukan blend #peppermint eo bersama #franckincense eo sapukan dan urut di bahagian tersebut.

6. Semasa anak sakit tingkatkan kekerapan sapuan essential oil. Bole refer di bawah sebagai panduan (oregano/thieves/immupower):

-sapuan harian sekiranya tidak sakit: 2 kali sehari (pagi dan malam) 
-sapuan sekiranya terdapat tanda2 hendak sakit (1 jam sekali)
-sapuan sekiranya telah sakit (15min sekali)

Jika suhu tidak menurun, statik atas semakin tinggi, atau demam melebihi 3 hari, sila jumpa pakar perubatan atau doktor. 

Disclaimer : Konten di atas tidak menggantikan nasihat dari pakar perubatan. Sila dapatkan nasihat dari doktor. 

Post a Comment

Latest Instagrams

© Afiya. Design by FCD.