12 dari 20 Pesakit Endometriosis Berjaya Hamil dengan Propolis

20 October 2016 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia


Selepas 6 tahun menjalani hidup berumahtangga tanpa cahayamata – termasuk 1 tahun membina harapan palsu agar endometriosis boleh sembuh hanya dengan masa 1 tahun selepas laparoskopi saya yang pertama; 1 tahun pencarian tentang cara untuk mengelakkan endometriosis dari kembali; serta 3 liter air mata yang tumpah - akhirnya hati saya kembali berbunga apabila terbaca hasil kajian yang telah dilakukan oleh Dr. Ali, dari Universiti Ain Shams, Kaherah tentang kesan pengambilan propolis oleh pesakit yang mengalami masalah ketidaksuburan akibat endometriosis.





12 Orang Pesakit Endometriosis Berjaya Hamil

Dr. Ali telah membentangkan hasil kajian beliau di perjumpaan tahunan yang ke-59 America Society of Reproductive Medicine bertempat di San Antonio, Texas.
Beliau dan tim telah mengendalikan kajian terhadap 40 pesakit yang mengidap masalah ketidaksuburan dengan tempoh paling kurang selama 2 tahun.
Sebanyak 20 orang pertama telah diberi 500 mg propolis 2 kali sehari (menjadikan jumlah sehari sebanyak 1000mg); manakali 20 orang selebihnya diberi placebo iaitu pil biasa tanpa sebarang kesan therapeutic selama 9 bulan.
Selepas tamat tempoh 9 bulan tersebut, didapati 12 dari 20 orang pertama yang diberi propolis berjaya hamil berbanding hanya 4 orang dari 20 orang yang hanya diberi placebo.
Menurutnya lagi tiada sebarang kesan sampingan yang dilaporkan selama pengambilan propolis.

Apakah Propolis?

Propolis dihasilkan melalui sebatian resin tumbuhan yang dikumpulkan oleh lebah, lilin lebah serta debunga dari air liur lebah.
Lebah akan menyapukan sebatian yang dipanggil sebagai propolis pada dinding dan kawasan dalaman sarang bagi memastikan ia sentiasa berada dalam keadaan steril; iaitu bebas daripada kuman atau virus.
Propolis juga merupakan bahan untuk membina, mengukuh, memperbaiki, dan mengisi rekahan pada sarang lebah.
Propolis merupakan sejenis antibiotik semulajadi yang bertindak sebagai pelindung kepada lebah dengan cara melindungi mereka dari ancaman bakteria, kulat, dan virus.
Selain itu, ia berfungsi meningkatkan daya imuniti lebah.

Propolis adalah Anti-radang yang Kuat dan Terbaik

Selain kajian yang dilakukan oleh Dr. Ali, banyak kajian-kajian lain yang menunjukkan bahawa propolis memiliki kebaikan anti-radang yang kuat dan berupaya untuk menghalang pertumbuhan endothelial vaskular yang mungkin bertanggungjawab dalam masalah ketidaksuburan wanita yang dikaitkan dengan endometriosis.

Pesakit Kanser Tahap 4 Juga Sembuh dengan Propolis

Selain memiliki kebaikan anti-radang, propolis juga bersifat anti-barah.
Dalam satu sumber yang lain, seorang wanita muda yang bakal melangsungkan perkahwinan mengidap kanser ovari tahap 4 disahkan sembuh sepenuh oleh doktor selepas 4 bulan mengamalkan propolis serta madu dari lebah jenis kelulut.
Walaupun telah sembuh sepenuhnya, beliau masih mengamalkan pengambilan propolis untuk kesihatan dan menghindar penyakit-penyakit lain.
Bagaimana pula dengan anda? Adakah anda pernah mengambil propolis? Kongsikan pengalaman anda diruangan komen
Kongsi dengan rakan

Post a Comment

Latest Instagrams

© Afiya. Design by FCD.