Jerawat tumbuh subur rupa-rupanya hanya kerana ini

20 October 2016


Salah seorang pengguna produk penjagaan kulit tempatan, Cikpuan Nurul mengadu kepada tanpamekap bahawa rupa-rupanya beliau mengidap alahan. Beliau memiliki kulit yang berjerawat sejak dibangku sekolah.
Antara sebabnya adalah beliau pernah cuba memakai produk pencuci muka yang mempunyai bahan aktif; iaitu gamat. Sebelum itu, beliau tidak mengalami sebarang masalah kulit, jauh sekali jerawat. Namun selepas sekali memakai pencuci muka tersebut, mukanya membengkak dan jerawat mula tumbuh subur.
Akibatnya, dari berkulit licin dan gebu bertukar menggerutu dengan jerawat.

Kenali Kulit Sebelum Memilih Sebarang Produk

Sebelum anda memutuskan untuk membeli sebarang produk penjagaan kulit; sama ada dalam bentuk sapu atau makan, sangat penting anda kenali kulit sendiri.
Tanya diri anda, adakah anda mengidap alahan atau alergi terhadap sesuatu bahan.
Lebih baik adalah dapatkan konsultasi dari doktor atau pakar-pakar perubatan.

Madu Memiliki Pelbagai Khasiat, Tetapi…

Untuk mereka yang mempunyai alergi dan sangat sensitif, kebiasaannya kulit mereka sangat reaktif terhadap sesuatu produk apabila disapu atau dimakan.
Dalam kes cikpuan Nurul, walau digigit semut seekor, badan serta muka boleh membengkak dan mengalami sesak nafas yang teruk. Beliau pernah hampir kehilangan nyawa!

Beliau telah mendapatkan konsultasi dari doktor perubatan; iaitu Dr. Mohd Fahmi Abdullah, Poliklinik Ar Razi . Dr. Fahmi memaklumkan bahawa bahan yang paling akhir yang beliau mahu sapu pada kulit adalah madu.
Ini kerana, madu bertindak seolah-oleh penyubur kepada jerawat yang ada pada mukanya.

Elak Guna Produk yang Mengandungi Bahan Kimia

Antara nasihat yang diberikan oleh Dr. Fahmi adalah cuba elak menggunakan sebarang produk yang bersifat kosmetik (cosmetical).

Selain itu, sangat penting bagi mereka yang selalu terdedah dengan cahaya matahari untuk mengenakan krim pelindung cahaya matahari dengan UV. Paling rendah adalah dengan SPF30.
Kulit yang cantik adalah kulit yang sihat. Bukan kulit yang sudah ditampal dengan pelbagai olesan dan warna-warni bahan kimia.
Tip untuk mengurangkan jerawat pada kulit, gantikan madu dengan teh hijau yang dicampur dengan beberapa titis minyak rosehip. Teh hijau mampu mengurangkan jerawat dan minyak rosehip pula membantu memperbaiki kulit rosak dan parut akibat jerawat. Salah satu minyak rosehip organik dan 100% asli adalah Certified Organic Rosehip Oil dari Nature’s Promise.

Post a Comment

Latest Instagrams

© Afiya. Design by FCD.